Etusivu         Tytöt         Pojat         Myydään

torstai 19. toukokuuta 2011

Laiva on lastattu

Viime aikojen ajelureissut alkavat osoittaa, että Charly-ystävämme on päässyt eroon tilapäisestä trailerikammosta, jonka se onnistui hankkimaan viime kesänä. Öinen klinikkakäynti EKK:lla ja siihen liittynyt vähän tokkuraisen ja kipeän hevosen lastausyritys varsin ronskeja keinoja käyttäneen henkilökunnan avustuksella aiheutti sen, että pieni valkoinen hevonen ei tämän jälkeen mennyt todellakaan kovin mielellään koppiin. Toki tilanne on tällä hetkellä vielä vähän "koputa puuta" -vaiheessa, mutta koska huomattavaa edistystä on tapahtunut, ajattelin kertoa vinkkejä siitä, mitä teimme ongelman korjaamiseksi. Ehkäpä näistä on apua jollekin samoista ongelmista kärsivälle!

  • Varaa aikaa ja ole kärsivällinen. Vaikka ongelma voi syntyä hetkessä, tarvitaan hevosen totuttamiseen pitempi aika. Harjoittele trailerin kanssa olemista ja lastausta silloin, kun oikeasti ei tarvitse mennä mihinkään.
  • Aloita pienesti. Kävimme monta, monta kertaa katsomassa ja haistelemassa traileria ulkoapäin. Joskus mukana oli vähän ruokaa tai herkkupaloja. Välillä sidoin Charlyn laitakoukkuihin kiinni ja puuhasin jotain tavallisia hoitotoimenpiteitä sen kanssa.
  • Valitse yksi tapa, jolla traileriin mennään. Tapoja on niin monta kuin lastaajiakin, eikä hommaa varmasti helpota, jos joka kerta hosutaan jotain erilaista. Itse kyselin muiden kokemuksia ja kävin katsomassa yhden Kari Vepsän demoesityksen. Päätin, että meillä mennään yksinkertaisella eteen-taakse -tyylillä: jos Charly pysähtyy, peruutetaan. Sitten mennään taas eteenpäin. Jos tarvitaan vähän enemmän skarppausta, pyöräytetään yksi tai kaksi pientä volttia heti trailerin takana. Mutta ei hompotella pitkin pihaa, eikä jäädä turhaan paikalleen ihmettelemään, mitä seuraavaksi. Pysähdys paikalleen on palkinto, väärä toiminta korjataan peruuttamalla.
  • Älä edellytä huippusuoritusta ekoilla kerroilla. Alkuun koko touhu oli Charlysta niin kamalaa, että pääsimme tuskin lastaussillalle. Siksi alkuvaiheessa palkitsin porkkanalla onnistuneet sillalla käynnit. Vähitellen vaadittiin jo enemmän. Nyt on selvää, että herkut saa vasta perillä paikallaan: Kari Vepsäkin puhui "McDonalds -hevosista", jotka oppivat nopeasti juurtumaan sillalle, kun siinä saa jo namipaloja.
  • Perilläolosta seuraa palkinto. Meillä trailerissa on aina porkkanaa, vähän heinää ja Charlyn lemppareita, piparminttukarkkeja. Muutaman kerran harjoittelun aikana teimme traileriin vaan eväsretken ilman, että auto oli edes liikkeessä. (Muuten, tässä vielä yksi tekemäni virhe: alkuvaiheen harjoitukset tehtiin kiinnittämättä traileria autoon. Tämähän voi olla hyvin vaarallista jos hevonen alkaa riehua: älkää kokeilko kotona!)
  • Aluksi riittää ihan pienet ajomatkat. Ei ole pakko ajaa jonnekin oikeaan määränpäähän, vaan esimerkiksi lyhyt pätkä tallitietä riittää. Hevonen oppii, että matkustaminen loppuu kohtuuajassa, ja kärrystä pääsee joskus poiskin.
  • Ole kärsivällinen ja johdonmukainen silloinkin, kun homma ei mene putkeen. Harjoitusten edetessä tulee aina takapakkia. Seisoin syksyllä yksinäni puolitoistatuntia kevätjuhlaliikkeitä esittelevän Herra C:n kanssa lähitallin pihalla trailerin vieressä. Vaihtoehtoja ei ollut muita kuin mennä koppiin sovitulla tavalla tai peruuttaa. Liinat, luudalla pieksemiset yms hätäkeinot olivat poissuljettuja. Lopuksi väsytystaktiikka toimi, ja herra käveli nätisti koppiin saatuaan tarpeeksi esiintymisestä. Hyvästä suorituksesta seurasi tällöinkin hyvä palkinto.

Matkan varrella tuli opittua myös seuraavia asioita:
  • Varaa riittävä määrä apukäsiä. Ihannetilanteessa pystyt lopuksi hoitamaan homman yksinkin, mutta kaikki helpottuu, jos paikalla on esimerkiksi takapuomin sulkija.
  • Varmista, että mahdolliset "apulaiset" ovat oikeasti avuksi ja tietävät mitä tekevät. Hyvä apulainen osaa toimia tilanteen edellyttämällä tavalla ja rauhallisesti. Kaikki "takapuomi nyt äkkiä kiinni, s***t*n*, nyt se lähtee pakittamaan" -karjunnat ovat tarpeettomia. Tilanteen tulee olla hevoselle rauhallinen ja ihmiset eivät saa aiheuttaa lisää stressiä. (Älä siis ota auttamaan myöskään ihmisiä, joiden läsnäolo tai toimintatyyli aiheuttaa itsellesi huonon fiiliksen...)
  • Harjoitelkaa myös trailerista ulos peruutusta. Tämä on Charlylle vielä vaikein kohta. Se jännittää kuljetuksessa vielä niin, että takapuoli alkaa täristä, ja siksi ulos on inhottavaa peruuttaa. Tässäkin hyvät, rauhalliset apukädet varmistavat, että peruutus tapahtuu suoraan eikä hermostuttavaa holtitonta luiskahtelua sillan ohi pääse sattumaan.


Herra Ekonoomi on oikeasti ihan pro-kuski kaikkiin yli yhden hevosvoiman kulkuneuvoihin ja yrittää saada minutkin omaksumaan "meidän perheessä kaikki ajavat kaikkia laitteita" -asenteen. Tässä siis vielä kolmas setti neuvoja miesnäkökulmasta:
  • Ensimmäinen asia: trailerin kunto, kunto ja kunto! Varmista, että sekä kärry että vetoauto ovat tehtäviensa tasalla. Kärryn pitää olla ehjä, jarrujen kunnossa, pohjan ehjä ja sisäosien puhtaat, vaaleat ja siistit. Renkaiden pitää olla oikeissa paineissa ja oikein tasapainotetut ja kulutuspintojen kunnossa. Ostimme viime viikolla uudet vanteet, ja vaikutus ajomukavuuteen on oikeasti huomattava! Tsekkaa myös, että ovien ja ikkunoiden mahdolliset tiivisteet ovat kunnossa. Ylimääräinen räminä ja kolina vähenee huomattavasti, ja matkustaminen on hevoselle mukavampaa.
  • Kopin pitää olla sisältä vaalea ja houkutteleva. Talviharjoittelussa käytimme ylimääräisiä pieniä halogeenisisävaloja, jotka sai magneetilla tai koukulla kiinni eri paikkoihin (tsekkaa Biltema tai Claes Ohlson). Meidän kopin mukana reissaa myös pieni työkalupakki, jossa on renkaanvaihtoon, lukon korjaukseen tms äkilliseen ongelmaan tarvittavat työkalut ja muutama ylimääräinen ruuvi ja mutteri.
  • Varmista, että huonon matkustajan harjoitellessa kuski on hyvä ja osaa vetää traileria - myös vaikeammissa olosuhteissa! Hyvää harjoittelutulosta ei kannata pilata nykivän tai kaahaavan kuskin ajotyyliin. Ihanteellista tietysti olisi, että heti tallilta lähtiessä alkumatka olisi nelijalkaisen matkustajan kannalta mahdollisimman helppoa ja tasaista tietä. Yleensä näin ei tietenkään ole.
  • Pakkaa auto valmiiksi, ennen kuin lastaat hevosen. Varmista, että autossa on riittävästi tilaa tavaroille ja matkustajille, jos käytössä ei ole erillistä satula- tai kisakaappia.
  • Aja traileri lastausta varten paikkaan, jossa koppiin meneminen tehdään hevoselle helpoksi. Esimerkiksi Charly tykkäsi mielellään loikata lastaussillan oikealle puolelle ja painella siitä kopin ohi. Kun oikealla puolella on vastassa seinä, vältetään tämäkin turha loikkiminen. Helpointa on ajaa koppi kiinni tallin oveen siten, että tallin käytävää edetään suoraan koppiin. Tallin ovet kuormaliinoilla kiinni kopin kylkiin, jolloin hommassa on vähemmän liikkuvia osia, jotka voivat aiheuttaa pelästymistä tai loukkaantumisen riskiä.
  • Aja rauhallisesti, rauhallisesti ja rauhallisesti. Älä ota paineita muusta liikenteestä. Varmista, että kopissa on valot ja riittävät huomiomerkinnät. Kun talvipimeällä huomasimme, että muutama typerys yrittää kääntyä vetoauton ja tumman trailerin väliin, lisäsimme koppiin muutaman lisäheijastimen ja teippiraidan. (jälleen kerran, tsekkaa Biltema tai Claes Ohlson...)
Mukavia "hevosajeluita" - toivottavasti Charlyn paksuun kalloonkin opit ovat uponneet riittävällä tarkkuudella!

2 kommenttia:

  1. Tosi hyvä sivu ja paljon varmasti on apua, jotka sitä tarvitsevat!

    Itsellä vain pisti silmään tuo:"Pysähdys paikalleen on palkinto, väärä toiminta korjataan peruuttamalla."

    Tämä on huono tapa ajatella, koska hevonen, joka haluaa kauas trailerista kokee peruuttamisen aivan varmasti palkintona.

    Palkintona toimii aina se, jota hevonen haluaa, ja rangaistuksena se, jota hevonen ei halua. Monesti on niin, että lastauksessa hevonen HALUAA peruuttaa (=palkinto), mutta ei halua pysähtyä(=rangaistus), joten siksikin tuo on aika huono neuvo sanoa noin suoraan.

    Se on niin hevos- ja tilannekohtaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olet varmasti aivan oikeassa tuon peruutuksen ja pysähdyksen suhteen. Asia pitää ilman muuta harkita hevoskohtaisesti erikseen.

      Poista