Etusivu         Tytöt         Pojat         Myydään

torstai 4. joulukuuta 2014

Talvitreenikausi

Kisakausi on päättynyt ja on siirrytty talvitreenikauteen, jonka aikana on tarkoitus kohottaa kuntoa ja hioa kuntoon viime kauden haasteellisia asioita. Toivottavasti tasoa päästään myös korottamaan ja harjoittelemaan juttuja, joita viime kaudella ei vielä edes kokeiltu!

Onneksi olen tehnyt tarkan suunnitelman, kuinka tämä toteutetaan.

Lokakuu
No, lokakuu oli itse asiassa vielä kisakautta. Viimeisten kisojen piti olla ihan lokakuun lopussa, ja parit sitä ennen. Ei sitten menty. Jumia, pieruja, irronneita kenkiä, flunssaa, migreeniä ja yleistä harmitusta.

Mentaalivalmentautuminenkin on treeniä. Kisoja on ajateltu viikossa useita tunteja enemmän kuin niihin olisi käytetty aikaa. Tiedän, että olisin ollut to-del-la hyvä, jos olisin päässyt paikalle.

Marraskuu
Ensimmäinen kuukausi kisakauden jälkeen on hyvä käyttää palautteluun. Koska marraskuu on pimeä, harmaa ja lumeton ja muutenkin kaikin puolin syvältä, voi treeniinkin suhtautua kevyesti. Olen sen nyt niin ansainnut.

Joulukuu
Vähennetään kalenterista pikkujoulut, asiakaslounaat, loppuvuoden työkiireet, jouluostoskiireet ja joulun edellyttämä henkinen valmistautuminen (fredagsmys, lördagsmys ja varmuuden vuoksi siihen muutama muu dags vielä kaupan päälle). Hevonenkin ansaitsee pienen joululoman.

Tammikuu
Valmentajan kesäloma, ansaittu sellainen. Olemme varmaan ratsukkonakin ansainneet pienen loman? Valmentajan matkan ajan (+ sitä edeltävät ja seuraavat päivät, yhteensä noin 2-3 viikkoa) elämme kaikki kuin pienet siat pellossa. Loppupäivinä onkin mukava vähän pomppia rapsahtelevan pakkasen ja katolta putoavan lumen johdosta.

Nettiä voi tutkia useita kertoja päivässä. Joko ensi kesän kisapäivät on julkaistu?

Setä liikuttaa tätejä silloin joskus kun talvetkin olivat lumisempia.
Mutta miksi täti M hiihtää mahallaan?
Helmikuu
Poistetaan pakkaspäivät kalenterista. Poistetaan tilsakelit sekä sellaiset päivät, jolloin auto ei lähde käyntiin ja tallille ei pääse. Jos tulee lunta, on hankitreeni parasta mahdollista liikuntaa. 10-15 minuuttia riittää. Mutta sitten ei voi enää mennä, kun hanki on liian syvä tai hangen pinta liian kova. Ja jos ei ole hankea, ei oikein voi treenata.

Maaliskuu
Varusteet kuntoon. Vähennetään treeniajasta ne illat, jotka tarvitaan nettikauppojen selaamiseen ja uusien asuvaihtoehtojen puntarointiin. Vähennetään edelleen pakkaspäivät jos niitä on, skimbaviikonloput ja Etelä-Suomessa myös rospuuttokelit.

Huhtikuu
Siirrytään varovasti ulkokauteen. Kevät, kiimat ja kevyet säpsyilyt. No, parempi mennä kevyesti niin kauan kunnes tilanne normalisoituu.

Toukokuu
Harkitaan aktiivisesti tehovalmentautumiseen siirtymistä. Vielähän tässä on aikaa... hetkinen, koska se kausi alkoikaan?

4 kommenttia:

  1. Mahtavaa, taidan ottaa tästä mallia omaan treeniohjelmaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ilman muuta! Testaillaan tämä talvi, ja jos toimii hyvin, niin tuotteistetaan ensi kaudelle. Kyllähän tätä hyvin voisi myydä jonain HorsExcellence(c) -pakettina kaikille innokkaille :D

      Poista
  2. Ihan mahtavaa. olet idolini ! otan heti kayttoon taman hienon kisasuunnitelman...

    VastaaPoista