Etusivu         Tytöt         Pojat         Myydään

keskiviikko 28. joulukuuta 2011

Hevostraileri Saksasta - Jawohl, sanoi Charly, kun ekaa kertaa Humppa-Orin näki

Miten onnistuisi heppatrailerin osto Saksasta?
(Herra Ekonoomin kootut subjektiiviset vinkit, joita blogin pitäjä ei ole kovasti editoinut)

  1. Etsi sopivaa kohdetta:
Seurasimme aika pitkään lähinnä hupimielellä saksalaista tarjontaa, ja vähitellen syntyi kuva siitä, että Saksan hintataso on selvästi suomalaista edullisempi - mutta haku- ja rekisteröintikulut huomioon ottaen kannattavimmat vaihtoehdot ovat joko vähän "paremman" trailerin tuominen tai pommikuntoisen projektikopin hankinta. Jos toivelistalla olisi ihan tavallinen vanerikopin karvalakkimalli, ei hintaero kotimaiseen liikkeiden tarjontaan ole välttämättä niin merkittävä, että trailerin tuonnin vaiva kannattaisi. Ilman muuta tarjontaa kannattaa seurata pitkään, jolloin alkaa nopeasti hahmottaa helmet erittäin runsaan tarjonnan joukosta.
Kun näkee näin paljon vaivaa, niin kannattaa katsoa vakavissaan vähän kalliimpia malleja, joita on Suomessa suhteellisen vähän tarjolla ainakin käytettyinä. Saksassa tarjontaa on enemmän ja monipuolisesti sekä kilpailu toimii. Kalliimmissa malleissa on yleensä vakiona sellaiset hienoudet, jotka halvempiin maksavat lisävarusteina useamman satasen, kukin erikseen.
Tärkeää on valita jokin suosittu malli tunnetulta valmistajalta, jolla on myös edustus Suomessa. Silloin varmistat varaosien saannin, ammattitaitoiset huolto- ja korjauspalvelut sekä ennen kaikkea ajoneuvon kiinnostavuuden käytettyjen koppien markkinoilla. Osta siis sellainen, minkä talliystäväsikin haluaisivat ostaa sinulta vielä usemman vuoden jälkeenkin.

Esimerkiksi tämä Humbaur Maximus on tehtaan eräänlainen luksusmalli. Siinä on suurimmat sisätilat, lasikuituinen kori, kantavuutta 2,4tn kahdelle hevoselle, sivupotkusuojat kromattua teräslevyä, satulakaappi kiskoilla, alumiinilattia (ei kärsi virtsasta t. kosteudesta), paniikkipurut sekä takana yläluukku, jonka kautta varsatkaan eivät hypi ulos.
Tärkeää on mitoittaa vaunu sen mukaan, millainen on vetoauto. Vetokyky pitää tarkistaa rekisteriotteen teknisestä osasta (1). Älä yliarvioi auton vetokykyä - matkalla voi tulla aina mäkiä tai muita hankalia paikkoja vastaan.
Diilerit harjoittavat myös vaununvälitystä Saksasta, mutta itse hakemalla voi säästää monta sataa euroa. 
  1. Kopeista ei mene veroa, joten ota suoraan yhteyttä myyjään. Hänen täytyy pitää varausta, jotta ehdit matkustaa paikan päälle kauppaa hieromaan. Samalla kannattaa tiedustella lisää valokuvia, millaiset varusteet ovat, sekä millaisessa käytössä koppi on ollut. Yksityiseltä pitää voida tinkiä enemmän kuin valtuutetulta myyjältä, koska yksityisten välisessä kaupassa ei ole kuluttajansuojaa. Tarkista myyjän olemassaolo ainakin sen nettisivuilta. Erityisen tärkeää on tietää, kenelle ajoneuvo on rekisteröity, jottei sitä myöhemmin esim. etsintäkuuluteta varastetuksi.
  2. Saksaan kannattaa soittaa ja puhua mahdollisuuksien mukaan saksaa. Jo yksinkertainenkin solkkaus tekee hyvän vaikutuksen ja auttaa myyjää luottamaan, ettet ihan vain huviksesi meilaile jostain epämääräisestä maasta.
  3. Aikataulun suhteen ratkaisevaa on, aiotko ajaa Ruotsia pitkin vai käyttää suoraa lauttayhteyttä, joka saattaa olla hieman hitaampi, muttei maksa ainakaan enempää, eikä ajaminen rasita. Kopin haku vaatii kuitenkin aikaa ja vaivannäköä, joten kätevintä se on epäilemättä toteuttaa joko muuten lomamatkan yhteydessä tai hyödyntäen esimerkiksi matalan sesongin laivapakettitarjouksia.
Jos aiot ostaa samalla reissulla sekä auton että kopin (ja hevosia kyytiin), niin kannattaa lentää ja ottaa vuokra-auto kaupoilla pyörimiseen. Saksasta löytyy varmasti hyvä asennusliike myös vetokoukulle, mikäli sellainen sattuu puuttumaan valitsemastasi (nelivetoisesta…) vetoautosta.
Näyttää olevan mahdollista myös työntää pelkkä traileri rahtina laivaan, mitä varten tarvitset luonnollisesti lennot Saksaan ja vuokratun vetoauton satamaan kuljetusta varten. Riippuen matkustajien määrästä ja ajankohdasta voi eri vaihtoehtojen hinnat vaihdella suurestikin. Karkeasti ottaen matkakustannukset ovat ainakin muutaman satasen, riippuen toki myös siitä, lähdetkö matkaan yksinään vai koko perheen kanssa.
  1. Lentotilaukset: www.ebookers.fi
ja lautat suoraan Helsingistä: http://www.finnlines.com/laivamatkat/

  1. Varaa liput, ja varmista tapaamisaika myyjän kanssa.
  2. Finnlinesin laivat lähtevät Vuosaaresta, minne on kätevä ajaa, mutta kannattaa varata reilusti aikaa, sillä rahtilaivoihin lastauksessa on omat järjestelynsä, se kestää kaikkiaan monta tuntia.
Matka kestää 27 tuntia, ja jos saapumisaika perille on illalla, niin kannattaa varata saman tien hotelli maissa, esim. meillä laivapaketin hintaan sisältynyt Lyypekin Atlantic on ajanmukainen yöpymispaikka vanhassa kaupungissa. Varmista, että navigaattorissasi on Euroopan kartat (ei pelkkä Skandinavia).
  1. Kärryn tsekkaus päällisin puolin, erityisesti dokumenttien oikeellisuus, huoltohistoria ja että valmistenumerot ovat oikein ja että tyyppikilpi löytyy, se on yleensä rungossa etuoikealla. Käyttöönottoajankohta, viimeinen katsastus jne. Me saimme  myyjältä paperit faxilla jo etukäteen.
  2. Kaupanteossa tärkeintä on, että (käteisen) rahan siirtyessä myyjälle kaikki luovutusasiakirjat ovat kunnossa: saksalainen rekisteriote, rekisterikilpi, tehtaan vaatimustenmukaisuustodistukset, sekä tietenkin kauppakirja allekirjoituksineen/leimoineen. Muun maan EU-kilvillä saa ajaa Suomessa 3kk, mutta joillakin saksalaisilla trailerien kilvillä ei verotussyistä saisi periaatteessa poistua Saksasta. Paikallinen viranomainen ei ole tunnettu huumorintajustaan. (Suomen viranomainen ei taas ollut yhtään kiinnostunut trailerissa olevista ulkomaan kilvistä, kun ei pääse näitä laitteita verottamaan...)
  3. Saksaan ei ole mitään asiaa nastarenkailla, joten kaupat kannattaa tehdä kesäkelillä. Jos nastat on alla, niin matka loppuu vaikka autobaanan sivuun.
  4. Yleensä kannattaa tinkiä. Jos ostaa liikkeestä, niin huoltomiehen palvelut kannattaa pyytää kaupan päälle. Niillä on yleensä tehtaiden varaosia ja hyvät työkalut. Erityisen tärkeää paperien ohella on varmistua siitä, että vaunun jarrut ja valot toimivat,  eikä vetopää ole huonossa kunnossa (ruostunut, jumittunut).
  5. Voit tilata trailerillesi suomalaisen liikennevakuutuksen jo heti Saksassa. Meillä se hoitui yhdellä puhelinsoitolla Pohjolaan ja rungon numeron ilmoittamisella (löytyy rekisteriotteesta).
  6. Saksassa saa hevostraileri perässä osalla trailereista ajaa 100 km/h eikä vain kahdeksaakymppiä, kuten Suomessa. Ohitsemme pyyhkäisi moottoritiellä urheiluauton vetämä heppakoppi takapressu auki ja tästä huolimatta varsin tyytyväisen näköinen matkustaja kyydissä...
  7. Trailerissa on hyvin tilaa, joten halutessaan kuljetuskapasiteetin voi hyödyntää vaikka sataman lähellä olevissa elintarvikeliikkeissä. Ruoka ja juoma on Saksassa edullista. Traileriin voi löytää mukavaa täytettä myös Krämeriltä tai Loesdaulta, joilla on lukuisia "megastoreja" Saksassa.
  8. Laivaan mennessä pitää ilmoittaa, jos eläin on mukana, niin pääsee lastauksessa eri ”karsinaan”. Hevosia on mahdollista myös juottaa ja ruokkia laivamatkan aikana. Missään nimessä niitä ei kannata kävelyttää missä satama-alueilla, koska mahdollinen vahinko voi olla mittaamaton.
  9. Tulli ei ole kiinnostunut vedettävistä ajoneuvoista, koska niissä ei ole autoveroa. Eli maahan tullessa ei tarvitse ilmoittautua tulliin tai kenellekään muullekaan. 
  10. Suomessa pitää viikon sisällä ilmoittautua katsastuskonttorilla maahantulokatsastusta ja rekisteröintiä varten. Helsingissä halvin katsastuskonttori on Tattarisuolla, mutta oman kokemuksen perusteella en voi sitä suositella. Paperien ja kilpien saanti kesti siellä 6 viikkoa, joten säästö hinnassa ei sittenkään ollut odottelun väärti. Jos et saanut myyjältä mukaan esim. jarrujen vaatimustenmukaisuustodistusta, pystyy suomalainen katsastuskonttori tilaamaan sen suoraan tehtaalta ja samoin hankkimaan muut tarvittavat paperit saksan viranomaisilta. Nopeampaa ja helpompaa kuitenkin on, jos olet saanut kaiken jo valmiiksi. Pikaisella googlettamisella pääkaupunkiseudulla rekisteröintikatsastusten hinnat vaihtelevat suunnilleen välillä 120-300 euroa.
  11. Kun rekisteriote on saatu omalle nimelle, niin kiinnitetään rekisterikilpi ajoneuvon perään sivusuunnassa keskelle (tavuviiva ei ole kilven keskellä). Siihen kannattaa käyttää Suomi-mittaisia välilevyjä, joita saa autovaraosakaupoista. Sitten tarvitaan ne ”hevoskuljetus”-tarrat, joita voi eri kokoisina tilata esim. täältä: http://www.verkkari.fi/product_details.php?p=2476
  12. Jos vetoautossa on talvirenkaissa liukuesteet (nastat), pitää ne olla myös jarrullisessa peräkärryssä. Vasmasti kaikkiin ulkomaisiin trailereihin joutuu hankkimaan Suomessa talvirenkaat erikseen. Edullisena vaihtoehtona on pinnoitetut nastarenkaat http://www.nettivanne.fi/renkaat/Nastarenkaat/6757/UUSIORENKAAT+MASTER+NORDIC+3-195-65-15-91Q/
, joiden kantavuusluokan tulee olla riittävä (2400kg / 4 = 600kg/kpl) -> vähintään 90
Jos kuljetat kahta oikein isoa heppaa, niin suositeltavia voivat olla myös C-luokan eli pakettiauton renkaat:
Vannekoko on tietenkin ratkaisevin sekä pulttijako, joka on useimmiten saksalainen 5x112, mikä löytyy yleensä ainakin vanhempien Mersujen, Audien ja Volkkarien vanteista. Ympärysmitaltaan liian isot renkaat saattavat telivaunussa hangata toisiaan, joten kannattaa pysytellä tehtaan suosituksissa.
  1. Rekisteröinnin yhteydessä saat myös vakuutuksen jos sitä ei vielä ollut. Kärryt voivat aiheuttaa merkittäviä vahinkoja ulkopuolisille mutta myös itselle, hevoselle, omalle vetoautolle ja tallin ovenpielille, joten kasko on tarpeellinen. Myrskyillä puutkin voivat kaatuessaan rikkoa hienon kopin, eikä liikennevakuutus sellaisia vahinkoja yleensä korvaa (vain kasko).
Pohjola Vakuutus Oy p. 0303 0303     IF p. 010 19 19 19       Lähivakuutus p. 020 522 2111

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti